Protez Cerrahisi

Diz Protezi

İleri evre diz osteoartritinde (eklem kireçlenmesi) tedavi amaçlı olarak eklemini hareketini devam ettirebileceği şekilde tasarlanmış implantların genel adına diz protezi denilir. Farklı mekanik, marka ve boyutlarda imalatları söz konusudur. Her dize aynı protezi uygulamak doğru değildir. Hastanın dizindeki eğrilik ve kireçlenme derecelerine göre farklı mekanik ve boyutlarda protezlere ihtiyaç duyulabilir.

·         Diz Protezi Tipleri nelerdir?

Total diz protezi (TDP) (en sık uyguladığımız)

Unikondiler (Kısmi- yarım) diz protezi (UDP) (Seçilmiş ve özellikli durumlarda)

·         Diz Protezi ameliyatı kimlere yapılmalıdır?

Diz protezi ameliyatı ileri evre (Kellgren Lawrence Evre 4) diz kireçlenmesi olan,

Ağrıları artık giderek artıp hayat kalitesini etkileyen,

Ameliyat sonrası kendi bakımını yapması ve önerilere uyması; kısıtlamalara dikkat etmesi beklenebilecek hastalara yapılmalıdır.

Ameliyat öncesi hastalar anestezi konsültasyonu ile ameliyatın hastanın diğer hastalıklarıyla birlikte artabilecek riskleri konusunda bilgilendirilmelidir.

·         Diz protezi ameliyatı sonrasındaki beklentilerimiz neler?

Hastaların yürürken ağrısının ortadan kalkması,

Diz hareketlerini 120 dereceye kadar rahatlıkla yapabilmesi,

İstirahat ağrılarının gerilemesi,

Bacağın uzun ekseninin düzelmesi

·         Diz protezi ameliyatının riskleri nelerdir?

Enfeksiyon gelişmesi

Protezin gevşemesi

Ameliyat esnasında ya da takiplerde Derin ven trombozu (bacakta pıhtı oluşması)- Pulmoner emboli (Pıhtının akciğere ulaşması) gelişmesi

*** (Yukarıdaki komplikasyonların toplam görülme oranı %10’dan azdır.)***

Eklem sertliği

Ağrıların ameliyat sonrası devam etmesi riskleri söz konusudur.

·         Diz Protezi Ameliyatı sonrası ne kadar sürede hasta normale döner?

Diz protezi ameliyatından sonraki ilk gün ya da ikinci gün hasta basarak yürür ve mobilize olur, kendi ihtiyaçlarını görebilir.

Ameliyattan sonraki ilk gün fizik tedavi hareketleri uygulanmaya başlanır.

Fizik tedavi süreci hasta normal kas gücünü kazanıp dizini hedeflendiği kadar bükünceye dek devam eder. Bu süreç evde tamamlanır. Yaklaşık 3 haftada hasta desteksiz yürüyecek duruma gelir. Bazen fizik tedavi ve rehabilitasyon ekibi desteği gerekebilir.

Aşağıdaki resimde her iki dizinde ileri evre kireçlenmesi olan hastama 4 ay arayla önce sol sonra sağ tarafa uyguladığım total diz protezi ameliyatlarının ameliyat öncesi ve sonrası filmlerini görüyoruz.